Határtalanul Program 2024. május 20-24.
Előkészítő foglalkozás:
Dátum: 2024. 05. 17.
A programban résztvevő tanulókkal egy osztályteremben ültünk össze és ismerkedtünk Erdély történelmével és földrajzával, majd arról beszélgettünk, hogy mit tudnak ők Trianonról, a szétszakadásról, mit éreznének ha ők kerültek volna ebbe a helyzetbe. Ezután beléptünk a Barangoló digitális tartalomtárba és az interaktív tábla segítségével közösen feladatokat oldottunk meg. Pl.: Erdély nemzetiségei, az Erdélyi Fejedelemség várai, Erdélyi városok, Az erdélyi konyha. A gyerekek szívesen vettek részt ezen a foglalkozáson.
Élménybeszámoló a programról:
Első nap
Első állomásunk Nagyvárad volt. Rövid belvárosi séta során, helyi idegenvezetővel, felfedeztük a város kulturális örökségeit, nevezetes épületeit és szobrait, felkeresik a Római Katolikus Püspöki Palotát, Fekete Sas Palotát, Apolló Palotát, Szent László király szoboregyüttesét.
Ezután Kolozsvár következett, ahol kihelyezett történelemóra keretében felkerestük a Mátyás király emlékéhez fűződő épületeket.
Válaszúton meglátogattuk a Kallós Zoltán Alapítvány Néprajzi Gyűjteményét. Ezt követően meglátogattuk a Válaszúti Szórványkollégium diákjait, megismertük a szórványban élő magyarok helyzetét. Ellátogattunk a válaszúti Bánffy kastélyhoz és a bonchidai Bánffy kastélyhoz. Majd testvértelepülésünkre utaztunk, Mezőmadarasra.
A gyerekek sok új, és egy ott élő ember szájából elhangozva nagyon hiteles, érdekes vagy megrendítő információt hallottak. Jó volt látni az arcokra kiülő érzelmeket (érdeklődés, meghatottság, megbotránkozás).
Második nap
Mivel a parajdi sóbányát vízbeszivárgás miatt biztonsági okokból lezárták, így helyette a Tordai Sóbányát vettük célba. Ez a helyszín viszont ellentétes irányban van az eredeti célunkkal. Emiatt a Segesvári és Fehéregyházi látványosságokt sajnos nem tudtuk megtekinteni. Helyette viszont túráztunk a Tordai-hasadékban. A túraút végig járása felejthetetlen élményt adott a gyerekeknek, a szurdokhoz kapcsolódó legendák meghallgatása csak növelte ezt az élményt. A sóbánya is különleges élményt nyújtott, a legtöbb gyermek még nem járt ilyen helyen, élvezték az ott-tartózkodást, sőt még a lépcsőzést is, hiába fáradtak el a végére.
Harmadik nap
A csoportunk Marosvásárhelyre utazott, meglátogatni a Vártemplomot és a Várat, a Városházát és a Kultúrpalotát, melyek a városkép meghatározó épületei. Ezt követően, a Teleki Tékában tettünk egy látogatást. A marosvásárhelyi körutat a Református Kollégium-Bolyai Farkas Elméleti Líceum meglátogatásával zártuk, ahol koszorút helyeztünk el a Bolyai szoborcsoportnál. Majd Sáromberkére utaztunk, ahol a Teleki Kastélyt néztük meg. Ezután Gernyeszegre utaztunk , ahol a gernyeszegi Teleki kastélyt néztük meg és késő délután a marosvécsi Kemény kastélyt és a sírkertet látogattuk meg, ahol Wass Albertnek a síremléke található és a Helikon asztal.
Idegenvezetőnk nagyon érdekesen és sokszor szívhezszólóan beszélt a látottakról. Ez a nap is annyi élményt tartogatott, hogy a gyerekek, nem győzték kapkodni a fejüket. Vezetőnk jól megtalálta a hangot a gyerekekkel, sokat kérdeztek tőle és beszélgettek vele, nem csak a látványosságokkal kapcsolatban, hanem a múlt eseményeiről, sőt a mindennapi életről is.
Negyedik nap
A negyedik napot Mezőmadarason töltöttük.Délelőtt ellátogattunk a Patak Ágotha Általános iskolához ahol találkoztunk a testvértelepülés tanulóival. Közös programokon vettünk részt. Ebéd után turáztunk a mezőmadarasi gyerekekkel, az Isten Tavához.
Késő délután előadást hallgattunk az erdélyi néptánc mozgalomról és mezőmadarasi táncokat tanultunk Fazakas János néptáncoktatótól.
Este helyi termékeket kóstoltunk.
A csoport tagjai nagyon élvezték ezt a napot. Itt volt igazán lehetőség arra, hogy képet kapjanak külhoni testvéreinkről, hiszen a saját korosztályukkal tudtak együtt lenni ezen a napon. A délelőtti iskolai programokon már összebarátkoztak a helyi gyerekekkel, együtt játszottak, fociztak, beszélgettek, könnyen tudtak kapcsolatot kialakítani egymással, hamar megtalálták a közös hangot.
A nap tetőpontja volt a tánctanítás. Az oktató nagy tudású és elhivatott ember lévén, nemcsak tánclépéseket, hanem életérzést adott át a résztvevőknek. Nagyon jól éreztük magunkat.
Ötödik nap
Hazafelé indulván Nagyenyed felé vettük az irányt, majd következő állomásunk Vajdahunyad volt. Az itt megtekintett vár nagyon tetszett a társaságnak, hiszen csodaszép már kívülről is. Idegenvezetőnktől sok új információt tudtunk meg itt is. Ezután Déva várát látogattuk meg, ami az egyik legjobb élmény volt gyereknek és felnőttnek egyaránt. A feljutás a várba felvonóval történt, ami már eleve szuper eélmény volt, hiszen beláthattuk a környező tájat. Ezután pedig megnéztük a várat és meghallgattuk a tizenkét kőmíves balladáját, ami még teljesebbé tette az élményt.
Mindezek után hazaindultunk Kunmadarasra.
Értékelő óra:
Dátum: 2024.05. 29.
Irányított beszélgetés során a résztvevő tanulók megosztották egymással az élményeket, tapasztalatokat, a szerzett ismereteket. Mindenki kiválaszott egy programot, ami kedvenc programja volt a héten, s elmondta azt a többieknek. Megpróbáltunk választ keresni arra, hogy a külhoni magyarok mitől inkább magyarok, mint mi és arról is beszéltünk, hogy azt az élményt kapták-e amit vártak és ha nem, akkor miben volt más. Mit adott nekik ez az öt napos program, hogyan tett hozzá a tájékozottságukhoz, tudásukhoz, értékrendjükhöz?